Inhoudsopgave pagina
- 1. Door de aanrijding is men geschrokken, mogelijks zelfs in de war. Nochtans zijn de eerste paar minuten na het ongeval van het grootste belang om later te kunnen bewijzen hoe het ongeval is verlopen, wie aansprakelijk is voor dit ongeval en welke schade precies werd geleden.
- 1. Foto’s betreffende de plaats van het ongeval – enkel nodig bij betwisting van de aansprakelijkheid
- 2. Foto’s van de schade aan de auto – steeds nuttig (ook zonder betwisting van de aansprakelijkheid)
- 3. Foto’s van de schade aan de motorfiets – steeds nuttig (ook zonder betwisting van de aansprakelijkheid)
1. Door de aanrijding is men geschrokken, mogelijks zelfs in de war. Nochtans zijn de eerste paar minuten na het ongeval van het grootste belang om later te kunnen bewijzen hoe het ongeval is verlopen, wie aansprakelijk is voor dit ongeval en welke schade precies werd geleden.
1.1. Het bewijs van het verloop van het ongeval kan vooral als volgt worden geleverd :
a. via getuigen, door de nummerplaten van de wegrijdende bestuurders te noteren en door de adressen te verzamelen van de toekijkende getuigen (vooraleer dezen verdwijnen);
b. blijft er discussie bestaan over de juiste ongevalsomstandigheden, dan dient de politie (tel.: 101) te worden tussengeroepen; dit dient in elk geval te gebeuren wanneer één van de betrokkenen verwond is geraakt;
c. het is aangeraden dat het Europese aanrijdingsformulier steeds wordt ingevuld, ook als er politie tussenkomt; zie meer hierna onder nr. 2;
d. indien mogelijk worden de voertuigen niet verplaatst totdat de politie ter plaatse is of eventueel totdat u de nodige foto’s heeft genomen; foto’s van de twee betrokken voertuigen en van de plaats van het ongeval zijn in elk geval nuttig om achteraf (bij betwisting van de aansprakelijkheid) de omstandigheden van het ongeval duidelijker te maken; dergelijke foto’s zijn ook nuttig om de juiste voertuigschade en om andere schade (vernield brilglas, beschadigde muziekinstallatie,…) ingevolge het ongeval te kunnen bewijzen.